Endodoncja mikroskopowa

Dlaczego należy leczyć ząb kanałowo?

Aby zrozumieć istotę leczenia kanałowego przedstawimy Państwu w skrócie anatomię zęba i miazgi, która znajduje się w środku zęba. Na zewnątrz zęba znajduje się zębina oraz szkliwo. Są to twarde  tkanki stanowiące barierę ochronną przed infekcją bakteryjną. W wyniku postępującego procesu próchnicowego bakterie drążą te struktury i znajdują się coraz bliżej miazgi zęba. W pewnym momencie znajdują się jednak na tyle blisko, że wywołują stan zapalny miazgi, a nastepnie jej zniszczenie. Objawia sie to silnym bólem zęba oraz stanowi zazwyczaj przyczynę zgłoszenia się pacjenta do gabinetu stomatologicznego. Miazga zęba jest tkanką miekką zawierającą naczynia i nerwy. Stanowi system odżywczy zęba oraz barierę ochronną przed infekcją kości wokół korzenia zęba. Jeżeli stan zapalny postępuje dalej bakterie poprzez kanał zęba wywołują podrażnienie tkanek okołowierzchołkowych. Wówczas dodatkowo pojawia się obrzęk dziąsła, złe samopoczucie oraz czasem wzrost temperatury ciała. Jednak infekcja kosci może przebiegac również bez wyraznych objawów bólowych – wówczas zazwyczaj lekarz stwierdza przewlekły stan zapalny podczas wykonywania zdjęć radiologicznych. Wszystkie przedstawione stany chorobowe wymagają podjęcia leczenia kanałowego w celu wyeliminowania drobnoustrojów z wnętrza zęba oraz szczelnego wypełnienia kanałów specjalnym materiałem.

Na czym polega leczenie?

Celem leczenia kanałowego jest wyeliminowanie infekcji poprzez usunięcie martwej lub zapalnej miazgi, odkażenie kanału oraz jego szczelne i trwałe wypełnienie. Aby to osiągnąć stosujemy wiele specjalistycznych urządzeń, takich jak:

• koferdamjest to specjalna guma zakładana na leczonego zęba, która uniemożliwia przedostawanie się bakterii do kanału oraz chroni jame ustną pacjenta przed drażniącym działaniem środków płuczących podczas leczenia, zapewnia komfort i eliminuje konieczność stosowania wałeczków
  • mikroskop stomatologiczny  – zapewnia ponad 20-krotne powiększenie pola zabiegowego, umożliwia usunięcie złamanych narzędzi z kanału korzeniowego, wkładów koronowo-korzeniowych bez niszczenia korzenia, pokonanie krzywizn i stopni w kanale
  • endometrto elektroniczne urządzenie służące do precyzyjnego pomiaru długości kanału korzenia zęba
  • narzędzia niklowo-tytanowe  – stosowane podczas leczenia do usunięcia miazgi zęba oraz prawidłowego opracowania kanału
  • urządzenie VDW Reciproc i BeeFillsystem udrażniania i wypełniania kanałów zęba płynną gutaperką, najlepszy obecnie na świecie – zapewnia szczelne i trwałe   wypełnienie kanału łącznie z jego odgałęzieniami  i bocznymi kanałami
  • radiografia cyfrowa Digorana koniec leczenia wykonujemy kontrolne zdjęcie radiologiczne w celu weryfikacji poprawności leczenia

Dlaczego stosujemy mikroskop?

Aby prawidłowo leczyć trzeba widzieć. To zasada mająca zastosowanie nie tylko w stomatologii. Dlatego wykorzystujemy podczas zabiegu mikroskop stomatologiczny. Zapewnia on ponad 20-krotne powiększenie pola zabiegowego oraz umożliwia właściwe przeprowadzenie zabiegu. Dodatkowo istnieje możliwość usunięcia pozostawionych wewnątrz kanału zęba narzędzi  oraz usunięcie przeszkód anatomicznych uniemożliwiających prawidłowe leczenie.
Doświadczenie lekarza w połączeniu z zastosowaniem najnowocześniejszych urządzeń i metod leczenia umożliwia zachowanie zęba w prawidłowym zdrowiu w jamie ustnej przez wiele lat.
W zakresie leczenia kanałowego wykonujemy:

• pierwotne leczenie kanałowe w przypadku zapalenia i zakażenia miazgi zęba
  • powtórne leczenie kanałowe – w przypadku utrzymujących się dolegliwości, przewleklego stanu zapalnego kości, przed planowanymi pracami protetycznymi (również jako zlecenia od innych lekarzy)
  • usuwanie złamanych narzędzi kanałowych (również jako zlecenia od innych lekarzy)
  • udrażnianie zobliterowanych („zamkniętych”) kanałów korzeniowych
  • zamykanie perforacji kanału preparatem MTA (również jako zlecenie od innych lekarzy)

Leczenie kanałowe pod mikroskopem zazwyczaj odbywa się na jednej wizycie i  jest bezbolesne.